dinsdag 29 september 2009

Emigreren 2

Informatie over het emigreren van Nederland of België naar Hongarije en de gevolgen daarvan. Emigreren naar Hongarije is in tegenstelling tot wat velen denken toch niet zo ingewikkeld. Emigreren dus!
Het proces van emigreren naar een ander land kan inderdaad ingewikkeld zijn. Maar omdat Hongarije tot de Europese Unie behoort, hoeft dit geen langdurige en moeilijke kwestie te worden. In feite hoeft er in Hongarije niet zo heel veel geregeld te worden wanneer u emigreert. Het voornaamste is natuurlijk het bemachtigen van een verblijfsvergunning en de adreskaart.
Als eenmaal het papierwerk rond is voor uw woning (koop of huur) kan men naar de regionale immigratie- en naturalisatiedienst (o.a. in Pécs of Salgótarján) toe om de eerste stappen te ondernemen. De eerste stap bestaat uit het invullen van een aanvraagformulier (ook beschikbaar in het Engels!). Dit formulier bestaat uit ongeveer 5 à 6 bladzijden en bevat eigenlijk alleen simpele vragen met betrekking tot uw naam, nationaliteit, burgerlijke staat, etc. Naast het invullen van het immigratieformulier dient u ook uw paspoort, minimaal 2 pasfoto’s, een bankpasje, een officieel gewaarmerkt kadasterblad van uw woning (max. 30 dagen oud; indien de woning niet uw eigendom is, dient u een verklaring te overleggen van de eigenaar dat aan u toestemming wordt verleend de woning te gebruiken als (hoofd)adres) en tenslotte een ziekenfondskaart of ander bewijs waaruit blijkt dat u verzekert bent mee te nemen. Er moet wel betaald worden voor de aanvraag, doch het bedrag is laag. Dit geschiedt via plakzegels ("illetékbélyegek") die bij elk postkantoor te koop zijn. Normaal gezien kost een emigratie aanvraag 1500 Forint (ca. € 6) p.p. Op het immigratiekantoor is altijd iemand aanwezig die Engels spreekt, doorgaans ook Duits, en op enkele dagen ook Frans of een andere Europese taal.
Wanneer de aanvraag compleet is moet men ongeveer 2 à 3 weken wachten op een bericht dat alles rond is. Men krijgt bericht dat de verblijfsvergunning op het emigratiekantoor voor u klaar ligt of aangetekend naar uw verblijfsadres zal worden gestuurd. Vervolgens kan men met deze pas, alsmede een extra formulier van de immigratiedienst, naar het plaatselijke gemeentehuis (of de gemeentelijke secretarie in een groter buurdorp, danwel het zogenoemde "okmány iroda", het districtskantoor voor officiële documenten). Hier vult men de gegevens in voor de aanvraag van de zogenoemde adreskaart en inschrijving in het bevolkingsregister. Het is in Hongarije mogelijk om ook slechts onder een tweede woonadres (naast een ander Hongaars of buitenlands hoofdadres) ingeschreven te worden. Bij het "okmány iroda" wordt de kaart vaak ter plekke aangemaakt, indien het via de gemeente is aangevraagd krijgt men doorgaans na 1-2 weekbericht en wordt het toegezonden. Met deze verblijfsvergunning en adreskaart kunnen diverse zaken geregeld worden in Hongarije, waaronder het kopen van een auto op Hongaars kenteken, het afsluiten van een abonnement voor de mobiele telefoon enzovoort. Voorts kan men stemmen voor de plaatselijke gemeenteraad indien men ingeschreven is. Ook zijn deze papieren nodig om bij de provinciale ziekenfondskas met medebrenging van een zogenoemd E121- formulier (op te vragen bij en in te vullen door uw eigen ziekenfonds in uw land van herkomst) een Hongaarse ziektekostenverzekering af te sluiten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten